Asertivitatea – model de comunicare

Asertivitatea – model de comunicare

Prin comportament asertiv, intelegem “un comportament ce ii permite unei persoane sa actioneze cat mai bine in interes propriu, sa isi apere punctul de vedere fara o anxietate exagerata, sa-si exprime sentimentele in mod sincer si sa se foloseasca de propriile drepturi fara a le nega pe ale celuilalt.” J.Cottraux
Comportamentul asertiv se caracterizeaza prin autovalorizare, prin a avea curaj sa iti exprimi propriile opinii si prin a tine cont de  satisfacerea propriilor nevoi si dorinte fara a incalca drepturile si nevoile celorlalti.

Asertivitatea este cea mai eficienta modalitate de solutionare a problemelor interpersonale. Comunicarea directa, deschisa si sincera permite receptionarea mesajelor fara blocaje si distorsiuni, ceea ce mentine si imbunatateste relatiile cu ceilalti.

Ea reprezinta calea de mijloc intre cele doua comportamente extreme: pasivitatea si agresivitatea. Sentimentele, nevoile si dorintele noastre nu sunt nici mai putin nici mai mult importante decat ale celorlalti, sunt egale.

 

Caracteristici ale comportamentului asertiv

Respect pentru drepturilor proprii si ale celorlalti, exprimarea nevoilor si dorintelor in mod deschis tinand cont de ideile si opiniile celorlalti. Comunicare corecta si receptionare a mesajelor fara distorsiuni cognitive, cerand si oferind ajutor cu placere. Persoana asertiva are incredere in fortele proprii, apreciaza munca oamenilor si multumeste sincer.

Expresii verbale utilizate: :Eu cred ca…”, “Doresc sa fac acest lucru pentru ca…”, “Te deranjeaza ca…?”

 

Caracteristici ale comportamentului agresiv

Lezarea sentimentelor celorlalti, netinand cont de nevoile si dorinetele lor. Utilizarea unui ton ridicat folosind expresii ofensatoare cu o atitudine de superioitate fata de oameni. Persoana cu un comportament agresiv nu accepta alte idei si opinii, nu tolereaza sfaturile, critica, ia decizii fara a-I consult ape ceilalti, gaseste defecte in tot cee ace fac ceilalti.

Expresii verbale utilizate: :”Faci cum spun eu ca stiu mai bine.”, “Ce prostie!”, “ E clar ca nu esti in stare sa intelegi.”

 

Caracteristici ale comportamentului pasiv

Negarea propriilor drepturi, manifestarea unor sentimente de vinovatie, singuratate, neincredere si anxietate. Persoana care manifesta un comportament pasiv isi devalorizeaza propria persoana, permite altora sa-l influenteze, Evita confruntarile directe, se teme sa nu deranjeze, nu poate lua decizii considerandu-si ideile ca fiind lipsite de importanta.

Expresii verbale utilizate: “Te rog nu te supara pe mine”, “Cum spui tu”, “Imi cer scuze pentru tot”.

 

Exemplu de comportament agresiv, pasiv si asertiv:

  1. Asteptati la rand la un ghiseu si o persoana se pune in fata dumneavoastra
    Un comportament agresiv s-ar baza pe presupunerea ca a facut-o intentionat si ar suna cam asa: “Nu ti-e rusine! Treci la rand!”
    Un comportament pasiv ar fi sa lasati persoana sa ramana in fata , dar deranjandu-va acest lucru.
    Un comportament asertiv s-ar baza pe faptul ca n-a observant ca erati si dumneavoastra la rand si pe un ton calm i-ati putea spune: “Ma scuzati, astept si eu la rand.”
No Comments

Post A Comment